بازارچهمقاله

این گرانی نوبر است!

اخبار بازار ایران؛ رضا رئیسی – اما خوب گویا این هم فقط یک رویاست و واقعیت همین چیزهای عجیب و غریبی است که مقابل چشمان و ذهن و روح و روان شما رژه میرود و گویا قرار هم نیست توقف پذیرد و فکری به حال آن شود.
با این اوصاف گرانی و تورم نه چیز عجیب و غریبی است نه یک استثناء در این روزها اما یک گرانی تازه و افزایش قیمت در ارائه خدمات است که هم عجیب و بی‌ضابطه است و هم بسیاری از مردم را ‌هاج و واج کرده و در بهت و حیرت فرو برده است.
مردم ایران در طی سال‌های اخیر با مشکلات و مصائب فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌اند و در این میان شاید یگانه دلخوشی بسیاری از آنان بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده که بر بستر اینترنت فرصتی برای ابراز بیان، همفکری و همدلی و… را فراهم و فرصت مغتنمی بوده تا غم و
شادی‌های خود را با دیگران از غریبه و آشنا شریک شده و بار محنت این روزها را آسان‌تر حمل کنند.
آنچنان که گسترش چند ده میلیونی کاربران تلفن‌های هوشمند نشان می‌دهد که تا چه میزان این بستر مورد نیاز و مطالبه و توجه افکار عمومی است.
حال اما در اقدامی سوال برانگیز و عجیب اپراتورهای تلفن همراه با افزایش قیمت ناگهانی در ارائه خدمات اینترنتی گویا می‌خواهند مشترکان خود را نقره داغ کرده و در این فضای افزایش قیمت‌ها آنان نیز بی‌بهره نمانند!
این در حالیست که از یکسو بستر ارائه خدمات آنان به نهاده‌های تولید و افزایش قیمت در اقلام و کالاها ارتباطی ندارد و اتفاقا در همه جای دنیا اپراتورها برای گسترش دامنه فعالیت خود تخفیف‌های آنچنانی برای جلب مشترکان لحاظ می‌کنند، چرا که هزینه‌های اصلی در همان ابتدای کار و فعال‌سازی سیستم و گسترش دامنه آن رخ می‌دهد و ارائه خدمات پس از این مرحله هزینه ساز نیست و به قول عامیانه بعد از مدتی همه‌اش سود و منفعت می‌شود.
از سوی دیگر اپراتورها در این فرایند ارائه خدمات، یکطرف ماجرا یعنی در جایگاه فروشنده هستند و طرف دیگر مردم قرار دارند و حقوق مصرف‌کنندگان با افزایش قیمت یکطرفه و سر خود از سوی یک طرف قرارداد (فروشنده خدمات) به هیچ روی همخوانی نداشته و ایرادات جدی قانونی و شرعی و اخلاقی دارد و باید توضیح و توجیه منطقی برای این افزایش قیمت ارائه شود و به طور جد نهادهای نظارتی و حاکمیتی به این مقوله ورود کنند به خصوص که آقای وزیر جوان در مواردی بسیار کوچک‌تر ورود کرده و با افکار عمومی بده و بستان کرده‌اند و حال معلوم نیست چرا اینچنین سکوت پیشه کرده اند؟!
البته با توجه به مشکلات و معضلات شدید اقتصادی که لایه‌های مختلف و متکثر جامعه را بی‌بهره نگذاشته این افزایش قیمت ناگهانی و افسارگسیخته در قیمت اینترنت را به نوعی می‌توان در راستای فیلترینگ هوشمند نیز ارزیابی کرد چرا که بسیاری از مردم مجبور می‌شوند که از حضور در شبکه‌های اجتماعی بواسطه هزینه‌های گزاف تحمیلی دوری گزینند و عطای حضور را با این قیمت‌ها به لقایش ببخشند اما نکته آنست که در فضای متلاطم اقتصادی و مشکلاتی چون کرونا و …
این مردم چه دریچه و روزنه‌ای برای تسلی و آرامش خاطر و حتی بیان دردها و آلام خود و آرامش پیامدی آن دارند؟ هزینه‌های این دست اقدامات بی‌حساب و کتاب در بلند مدت چه خواهد بود و آستانه تحمل مردم را مخدوش نخواهد کرد؟

 منبع: آفتاب یزد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا