بازار تهران

مردم از بابت کالاهای اساسی نگران نباشند

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار ایران به نقل از اتاق اصناف، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به صحبت های امروز سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در جلسه ستاد تنظیم بازار مبنی بر اینکه دولت ارز کالاهای اساسی را تامین می‌کند، گفت: با اعلام تامین ارز دولتی برای کالاهای اساسی و وجود 4 میلیون تن کالا در بنادر و گمرکها، مردم اطمینان داشته باشند کمبودی در زمینه تامین کالاهای اساسی در بازار وجود ندارد.

قاسم نوده فراهانی با تاکید بر وجود همکاری بین مراکز ذیربط جهت تامین کالاهای اساسی گفت: هرچند که برخی افراد فرصت طلب در این اوضاع و احوال حساس از شرایط سوءاستفاده کرده و می خواهند جو را برای مردم ناآرام کنند، اما خوشبختانه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اتحادیه ها و واحد های صنفی تمام تلاشمان را وقف تامین نیازهای مردم کرده ایم تا به لحاظ تامین، توزیع و دسترسی به کالاهای اساسی با مشکلی روبه رو نباشند.

وی همچنین در زمینه تولید و توزیع مناسب ماسک نیز اظهار داشت: با توجه به تاثیر استفاده از ماسک جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و نیاز شدید جامعه در حال حاضر به این وسیله، برای تامین و تولید آن گام های اساسی برداشته شده و بسیاری از اتحادیه های مرتبط با پوشاک نیز در این امر فعالیت مثبتی انجام داده اند. خوشبختانه در زمینه تولید ماسک در کشور مسئله‌ای نداریم و بسیاری از تولیدکنندگان صنفی در این راستا گام برداشته و تلاش کرده‌اند تا نیاز اقشار گوناگون را رفع کنند.

رئیس اتاق اصناف تهران استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف را عاملی مهم در راستای کنترل شیوع ویروس کرونا برشمرد و بیان کرد: کلیه اصناف هم که خود را متعهد به رعایت پروتکل های بهداشتی می دانند هم از پذیرفتن افراد مراجعه کننده بدون استفاده از ماسک خودداری می کنند؛ چرا که به سود خودشان و دیگران خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف تهران در مورد برخورد با احتکارکنندگان کالا نیز گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت طلب که فقط به دنبال منافع خود هستند با احتکار برخی کالاها و امتناع از عرضه آن سعی در ایجاد آشفتگی و جو روانی نامناسب در بازار دارند که خوشبختانه در روزهای اخیر با تصمیمات شورای هماهنگی تشدید کنترل و نظارت اقدامات ویژه ای در زمینه جلوگیری از احتکار در انبارها صورت گرفته است تا با نظارت بیشتر فضا برای فعالیت های این چنینی ناایمن گردد.

با تدابیر اتخاذ شده، در تامین و توزیع کالاهای اساسی مشکلی نداریم

نماینده سرپرست وزارت صمت در اصناف نیز  با اطمینان بخشی به مردم به جهت وجود و وفورکالاهای اساسی گفت: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده و  هماهنگی های انجام یافته در راستای تامین و توزیع کالاهای اساسی و ماسک با مشکل و چالشی روبه رو نخواهیم بود.

ابراهیم درستی با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز ستاد تنظیم بازار گفت: در این جلسه اعلام شد که در بخش کالاهای اساسی، نزدیک به ۴ میلیون تن کالا در بنادر و گمرکها وجود دارد و بدون وقفه کالاهای مورد نیاز تامین می‌شود که البته اولویت با تولید داخل بوده و تنها کسری موجود از آن جبران خواهد شد. همچنین بر این اساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت، ارز مواد اولیه و کالاهای اساسی تحت هر شرایطی تامین می‌گردد و مقرر شده است ترخیص و انتقال این کالاها از بنادر و گمرک سرعت بگیرد.

درستی افزود: در چهار ماه گذشته در پنج قلم بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ تن کالا ترخیص شده است که بیش از ۳ میلیون آن در بنادر موجود و مقرر شده است که ترخیص شوند. همچنین تجار و بازرگانان در صورت تمایل میتوانند برای ترخیص، ارز لازم را دریافت کنند

وی با بیان اینکه اصناف همراهی کامل را در مدیریت بازار خواهند داشت، گفت: در تمامی عرصه ها اصناف در خط مقدم و کنار مردم و نظام بوده اند. امروز نیز با وجود مشکلات عدیده، به بهترین نحو در کنترل بازار و تامین مایحتاج مردم، نقش آفرینی خواهند نمود.

نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران در خصوص تامین، تولید و توزیع ماسک نیز گفت: همانگونه که قبلا اطلاع رسانی شده است خوشبختانه بسیاری از تولیدکنندگان از جمله کارگاه های پوشاک با عرق ملی و بدون چشمداشتی مصرانه پای کار هستند و  فرایند تولید و توزیع ماسک از تامین پارچه، دوخت و توزیع آن بدون هیچ مشکلی در حال انجام است و از این بابت نگرانی وجود ندارد. هدف همه ما این است که این کالای حساس در برهه به آسانی در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

درستی در بخشی از صحبت های خود به نوسانات اخیر ارز اشاره نموده و با تاکید بر هم افزایی تمامی دولتمردان و مراکز ذیربط در این خصوص عنوان کرد: متاسفانه نوسانات غیرمنطقی و غیر اصولی اخیر ارز و جولان دلالان در این بازار شرایط بازار را از حالت عادی خود خارج کرده و موجب بروز برخی چالش ها و مشکلات اقتصادی و حتی روانی برای مردم شده است که امیدواریم با تصمیمات ویژه دولت به این موضوع شاهد بازگشت آرامش به وضعیت بازار باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا