اخبار برگزیدهبازار دیجیتال

گوشه‌نشینی بیمه در فروش آنلاین

اخبار بازار؛ ندا فتاحی – آمارهای منتشرشده از کسب‌وکارهای اینترنتی و آنلاین نشان می‌دهد؛ صنعت بیمه ایران در این عرصه جایگاهی مطلوب نداشته و سهم بسیار ناچیزی را از درآمدهای اینشورتک‌ها به خود اختصاص داده و حتی با شیوع ویروس کرونا برخی از پرتفوی‌ها همچون حوادث، نفت، مسئولیت، انرژی و… نیز افت میزان فروش را تجربه کرده‌اند.

Bime 01

تقابل فعالان

قبل از شیوع ویروس کرونا و برخط شدن بسیاری از کسب‌وکارها، کارشناسان صنعت بیمه و مدیران برخی استارت آپ‌ها، از بازار 250هزارمیلیارد تومانی بیمه در فضای آنلاین صحبت می‌کردند و این مهم باعث شد تا بیش از 10 شرکت در قالب آنلاین، تأسیس و خدمات بیمه‌ای ارائه دهند.

در آن هنگام بود که تعدادی از مدیران و صاحبان شرکت‌های بیمه‌ای، جایگاه خود را در صنعت مربوطه متزلزل دیده و با تکیه به شرایط حاکم بر اقتصاد، ذائقه ایرانیان و فرمول‌های کسب‌وکار، تعداد شرکت‌های بیمه‌ای را در ایران با توجه به ظرفیت بازار موجود زیاد دانسته و عمده‌فروش بیمه‌نامه‌ها را در 2 رشته ثالث و تکمیل درمان زیان‌ده دانستند تا استارت آپ های بیمه‌ای را از دایره این صنعت دور کنند.

امروزه اما کووید 19 باعث شد تا اقتصاد ایران با صدمات و حملات جبران‌ناپذیری روبه‌رو شود و شاخص تولید در کنار کسب‌وکار به پایین‌ترین سطح خود برسد و صاحبان صنایع به کسب‌وکارهای آنلاین روی آورند. اکنون بیش از 30 شرکت بیمه‌ای و 10 سایت فروش بیمه آنلاین وجود دارد که خدمات برخط ارائه می‌دهند که علی‌رغم مقرون‌به‌صرفه بودن، عدم حضور در اماکن پرتردد و البته پرخطر امروزی و… مردم همچنان مراجعه به نمایندگی‌ها را در اولویت قرار می‌دهند.

Bime 02

نبود همکاری و چشم‌انداز

بیمه شخص ثالث الکترونیکی شد. بیمه‌نامه فیزیکی شخص ثالث حذف شد. داتین فروش و صدور بیمه‌نامه را الکترونیکی کرد. مشتریان از خدمات بیمه‌های آنلاین استقبال کردند. بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه‌ای آنلاین ارائه می‌شود. تخفیفات ویژه به بیمه‌های آنلاین اختصاص یافت. این تنها بخش بسیار کوچکی از اخبار مزبور به سیاست‌های تشویقی و توسعه‌ای صنعت بیمه در خصوص خدمات آنلاین است اما با وجود این فضای گسترده همچنان نگاه سنتی بر این کسب‌وکار حاکم است به‌طوری‌که غلامرضا فرجودی کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با «امروز» گفت: تولد استارت آپ‌های بیمه‌ای بسیار خوشایند بود اما بسیاری از آن‌ها از حالت استارت آپی خارج شده و حال به شرکت‌های بزرگی در مقابل شرکت‌های بیمه تبدیل شده‌اند. پرتفوی‌هایی همچون حوادث، ثالث، درمان، عمر، مسئولیت، بدنه، آتش‌سوزی و… را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند که نیاز به کارشناسی دارند و در برخی موارد نیز نرخ اعلامی با نرخ شرکت مربوطه تفاوت داشته و شرکت را دچار دردسر می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به میزان سهم بالای صنعت بیمه در اقتصاد ایران، شرکت‌های بیمه‌ای نیز درصدد برآمدند تا خدمات خود را به‌صورت آنلاین و اینترنتی ارائه دهند و همچنان سهم خود را در بازار حفظ کنند که در بسیاری از مواقع مدیریت با نگاه سنتی منجر به ایجاد مشکلات می‌شود.

فرجودی با مدنظر قرار دادن شیوه مدیریتی در این صنعت افزود: چند سال گذشته برخی از شرکت‌های مطرح در این صنعت، نتوانستند فروش خوبی داشته باشند؛ چراکه خدمات و شیوه ارائه و پشتیبانی خود را به روز نکرده‌اند و همین نکته باعث شده تا به حاشیه بروند. از سویی دیگر نیز برخی شرکت‌های آنلاین بیمه‌ای نیز درصدد هستند تا این صنعت را به سمت تک‌قطبی شدن کشانند که این نکته نیز با معادلات اقتصادی همسویی ندارد.

وی تأکید کرد: نوع خدمات و پشتیبانی است که ماندگاری در صنعت را رقم می‌زند و شرکت‌های فعال در صنعت باید در این خصوص تدابیری اندیشیده و جذب مشتری را در کنار اخذ رضایت، اولویت قرار دهند.

Bime 03

دغدغه شبکه فروش

ازآنجایی‌که باید روند افزایشی استفاده از اینشورتک‌ها و بیمه‌های آنلاین با شیوع ویروس کرونا سرعت یابد اما چنین چیزی را صنعت بیمه ایران شاهد نشده‌ایم و بر اساس آمار منتشرشده از سوی پژوهشکده بیمه، میزان فروش بیمه‌نامه در بازه زمانی فراگیری کووید19 با کاهش رو به برو شده است. این مرکز دلایلی متعددی را همچون کمبود فناوری‌های بیمه‌ای در اغلب شرکت‌، نگاه سنتی مدیریتی، بازاریابی و فروش، تأکید بر روش‌های حضوری و فیزیکی، نقص در پوشش‌های بیمه‌ای در فروش‌های آنلاین، کمبود نقدینگی و سرمایه مخصوصاً برای اینشورتک‌های تازه‌کار و… منجر شده تا این صنعت در ایران نتواند نیاز مردم را مرتفع کند و عدم حضور و توسعه فروش آنلاین را رقم زند.

چندی پیش بود که بیمه مرکزی از حذف فیزیکی بیمه شخص ثالث خبر داد و منجر شد تا نمایندگان و شبکه فروش این تغییرات را مقدمه‌ای بر حذف خود دانسته و در مقابل آن ایستادگی کنند. هرچند در این مورد سلیمانی مدیرکل بیمه مرکزی به نمایندگان اطمینان خاطر بخشید که جایگاه آنان در صنعت مربوطه حفظ شده است اما همین نگرش منجر شد تا روند حذف، به آهستگی انجام شود.

Bime 04

 نبود همراستایی خدمات و نیازها

شاید حذف فیزیکی برخی بیمه‌نامه‌ها به الکترونیکی و آنلاین شدن صنعت کمک کند اما به‌طور عمده نیازسنجی و همسویی با شرایط در مراحل پایین قرار داد. به‌عنوان‌مثال شرکت‌های بیمه‌ای در بازه زمانی شیوع ویروس کرونا برای نرخ و میزان ریسک بیمه‌های زندگی سیاست‌گذاری مطلوب نداشتند با بررسی داده‌های موجود در سامانه سنهاب بیمه مرکزی ج.ا.ا.، این واقعیت آشکار شد که تعداد خسارت‌های پرداختی بیمه زندگی در ماه بهمن و اسفند ۱۳۹۸ نسبت به مقادیر متناظر با همین ماه‌ها در سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. شایان‌ذکر است به‌طور قطعی نمی‌توان دلیل این افزایش را خسارت‌های پرداختی بیماری کووید ۱۹ دانست ولی به نظر می‌رسد، این رخداد بی‌تأثیر نبوده است. قابل‌تأمل است بدانید؛ یکی از شرکت‌های بیمه‌ای اروپایی در هنگام ارائه بیمه زندگی، پزشک مربوطه را به منزل متقاضی روانه می‌کند و پس از بررسی، بیمه‌نامه آنلاین عمر و زندگی صادر می‌شود. آیا ارائه چنین خدماتی نزد شرکت‌های بیمه‌ای کشورمان دیده می‌شود و یا برنامه‌ای برای حذف حضور مشتریان و تقویت جایگاه شبکه فروش دارند؟

این روند پیش رو گرفته شده نزد فعالان و صاحبان صنعت بیمه کشورمان، نشان از رو در رویی و ایستایی داشته که نمی‌توان به استفاده از فرصت ناشی از شیوع ویروس کرونا و تمایل مردم به دریافت خدمات آنلاین امیدوار بود. بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای و استارت آپ ها باید با شناسایی نیازها و به‌روزرسانی خدمات در کنار یکدیگر حرکت داشته تا علاوه بر افزایش سهم صنعت در اقتصاد، به شکوفایی خود و رفع نیاز مشتریان نیز کمک کنند.

 منبع: روزنامه امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا