دستگاه قضایی، شهرداری‌ها و شورای شهر

اخبار بازار – انتقاد نسبتاً درستی که نتیجه وجود قوانین حداقلی است ولی هر شهروندی می‌تواند برای احقاق حقوقش، به دستگاه قضایی با استناد به آن قانون حداقلی، مراجعه و تظلم‌خواهی کند، و در مواردی ریاست این دستگاه هم در صورت فراگیر بودن برخی از این شکایات مطلع می‌شود.

اما نکته قابل‌تأملی که احتمالاً از دیدگاه ریاست محترم دستگاه قضایی مغفول مانده، این مثل قدیمی است که «داشتن یک قانون بد، بهتر از بی‌قانونی است».

برای فهم بهتر این مثال قدیمی و موضوع انتقاد حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی از برخی شهرداری‌ها و شوراهای شهر، به نبود قانون مدون و جامع در حوزه نما و منظر شهری باید اشاره شود.

حدود هفت سال است که گروه‌هایی در شهرداری‌ها بنام کمیته‌های نما و منظر شهری تشکیل شده‌اند که ظاهراً هدفشان اسلامی کردن منظر و نمای شهرهاست. ولی متأسفانه بدلیل نداشتن همان قوانین حداقلی جامع و مدون؛ برخی از این کمیته‌ها به محل‌های فسادزا و خودکامگی و خودرایی برخی از اعضای آنها تبدیل شده است.

2682847 173

جناب آقای رئیسی، جهت استحضار جنابعالی باید عرض کنم که فعالیت تقنینی در این حوزه‌ای که اشاره شد، بقدری تأسف‌آور است که اگر شهروندی یکسال هم هر هفته برود شهرداری و آن مأمور از قیافه‌اش خوشش نیامد و مجوزش را صادر نکرد، حتی به همان ماده 100 مورد انتقاد شما هم نمی‌تواند شکایت کند.

جهت اطلاع مسئولان محترم قضایی و بویژه سازمان بازرسی؛ کمیته‌های نما در ماه‌های اخیر با خودرایی تمام و برخلاف دستور صریح مقام معظم رهبری؛ حدود یکصد روز همه ساخت‌وسازهای پایتخت را معلق گذاشتند و عملاً سال جهش تولید را در عرصه صنعت ساختمان به سال تعطیلی تولید در این حوزه تبدیل کردند و هیچ‌کس هم بدلیل این خودرایی و بی‌توجهی به فرمایشات رهبری، تاکنون مورد مواخذه و بازخواست قرار نگرفته است.

جناب آقای رئیسی، کسانی در شورای شهر مسئول قانونگذاری برای شهروندان شده‌اند که ظاهراً نه‌تنها خودشان با حقوق عمومی و اولیه آشنایی ندارند، بلکه حتی از مشاوران حقوقدان هم در تنظیم لوایح و تصویب قوانین بهره نمی‌گیرند و نتیجه آن؛ ایجاد کارگروهی به‌نام کمیته‌های پنج نفره اعمال سلیقه، تحت عنوان کمیته‌های نما و منظر اسلامی شهر تهران شده است.

 

 

ریاست محترم دستگاه قضا، آیا تاکنون می‌دانستید که این کمیته‌ها بدون قوانین جامع مدون سال‌هاست که فعالیت می‌کنند و در سایه نبود قانون جامع و مدون، همه تمایلات شخصی‌شان را بنام اسلامی کردن نمای ساختمان‌ها به جامعه تحمیل کرده‌اند؟! و صدای کسی هم به جایی نمی‌رسد؟ چون در به اصطلاح قانون مصوب شورای شهر، اصلاً حقوق شهروندی و مخالفت با این قبیل خودسری‌های اعضای این کمیته‌ها پیش‌بینی هم نشده است.

 

بنابراین پیش از تعطیل کردن یا اصلاح ماده 100، دستور فرمایید گروهی خبره، عملکرد کمیته‌های نما را هم رصد کرده و هرچه سریع‌تر جلوی تداوم این رویه غیرقانونی و تحمیل سلیقه‌های شخصی توسط برخی از اعضای این کمیته‌ها و ایراد خسارت بیشتر به شهروندان را بگیرند. ان‌شاءالله

 منبع: روزنامه امروز | محمد مهدوی شمس‌آباد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا