بازار بورس

نقش مثبت دولت در تعیین مسیر معاملات بورس

اخبار بازار – «مجید محمدعلیزاده آرانی» با بیان اینکه در آینده شتابی را که تا چند وقت گذشته در روند صعودی شاخص بورس رخ داده بود را شاهد نخواهیم بود، افزود: در سال 98 روند افزایش و صعود ارزش سهام طبیعی بود و قیمت سهام در مسیر رشد شاخص ارز قرار گرفت و با روند صعودی همراه شد در حالی که در برخی از سهام ارزش هم‌پوشانی بیش از ارزش شاخص ارز قرار گرفت.
وی به عقب‌ماندگی تعدادی از سهام حاضر در بازار به لحاظ ارزندگی و ارزش از شاخص ارز اشاره کرد و افزود: با توجه به اقبال و حمایت‌هایی که دولت از بازار سرمایه انجام داد و در کنار آن به دنبال تامین مالی از این بازار بود شاهد رشد شتابان و افسار گسیخته‌ای در برخی از سهام بزرگ بودیم که تا حدودی از رشد سال 98 عقب‌مانده بودند.
علیزاده‌آرانی با اشاره به اینکه معاملات بازار از اینجا به بعد با نوسان و برخی از افت و خیزها مواجه خواهد شد، افزود: دوران کنونی حاکم در بورس، دوران نوسان‌گیری است و بیشتر به نفع افرادی خواهد بود که به دنبال سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هستند زیرا در این دوران این افراد قادر به کسب میزان قابل توجهی از بازدهی خواهند بود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تا چند ماه آینده ممکن است در بازار با رکود و اصلاح شاخص بورس همراه باشیم، گفت: این اتفاق در بازار تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد، زیرا بازار تا یک جایی سود یا رشد قیمتی آینده سهم‌ها را پیشخور کرده است؛ بنابراین ممکن است یک مقدار از روند صعودی بازار متوقف و درجا بزند و با افت و خیز و نوسان‌هایی مواجه شود.
وی به وجود نوسان در سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز در بازار اشاره کرد و افزود: با توجه به حجم نقدینگی که در حال ورود به این بازار است، اکثر صف‌های فروش ایجاد شده در بازار به زودی جمع‌آوری خواهند شد و مشکلی از این لحاظ بازار را تهدید نمی‌کند.
علیزاده‌آرانی اظهار داشت: از این به بعد نباید در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس به صورت روزانه و ایجاد صف‌های خرید طولانی در برخی از سهام شرکت‌ها باشیم، بسیاری از سهامداران زمانی که در میزان کسب بازدهی به نقط مطلوبیت می‌رسند به سرعت اقدام به شناسایی سود در بازار خواهند کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون بازار در حال حرکت به سمت نوسان‌گیری است، گفت: بخشی از رشدی را که بازار در چند وقت گذشته تجربه کرد ناشی از رشد ارزش ارز بود، اما نمی‌توان تغییرات ایجاد شده در قیمت ارز را تنها و اصلی‌ترین عامل افت شاخص بورس و فشار فروش ایجاد شده در بازار دانست.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: تا زمانی که شفافیتی در ارتباط با صندوق‌های دارا دوم و سوم در بازار ایجاد نشود شاهد وجود نگرانی و استرس بین سرمایه‌گذاران خواهیم بود که این موضوع در کنار تغییرات قیمتی ارز بر روند معاملات بورس تاثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به نقش مثبت دولت در تعیین مسیر معاملات بازار سهام گفت: نقش دولت در روند صعودی چند ماه آینده بازار می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد اما با همه این تفاسیر سرمایه‌گذاران در وضعیت فعلی با احتیاط بیشتری نسبت به قبل در حال سرمایه‌گذاری در این بازار هستند و حالتی از ترس و اضطراب را برای حفظ ارزش فعلی سرمایه‌های خود دارند.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا