3 هزار میلیارد تومان پول شرکت‌های دولتی واگذار شده برنگشت

اخبار بازار – در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در مورد تفریغ بودجه سال 97 که در راستای گزارش تفریغ بودجه سال 97 دیوان محاسبات ارائه شده، به بررسی وضعیت عملکرد بودجه در بخشهای مختلف پرداخته شده است.

در این گزارش درباره خصوصی سازی آمده است: گزارش دیوان محاسبات نشان میدهد در روند واگذاریهای سهام شرکتهای دولتی و سهام دولت در سایر شرکتها مبلغ ۱۹۷۸ میلیارد تومان اقساط معوقه شرکتهای واگذار شد که تا پایان سال ۹۷ به خزانه واریز نشده است.

در این گزارش آمده است: این مبلغ مربوط به ۹۵ شخص حقیقی و حقوقی است که در سررسید نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام ننموده اند، در این خصوص اقدامات حقوقی سازمان خصوصی سازی مبنی بر برگشت مالکیت به دولت برای موارد که می بایستی اموال به دولت اعاده شود صورت گرفته و در حال نهایی شدن است.برای سایر افراد نیز اقدامات قانونی توسط سازمان خصوصی سازی در حال انجام است.

گزارش سازمان مذکور رقم ۱۱۰۰ میلیارد تومان عدم واریز اقساط تا پایان سال ۹۸ را نیز مورد تائید قرار داده که لازم است اقدامات قانونی نسبت به تعیین و تکلیف واگذاریها صورت پذیرد.

واگذاری شش شرکت توسط سازمان خصوصی سازی به مدیران اجرائی و اعضاء هیات مدیره شرکتهای مذکور بر خلاف تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 صورت گرفته که تنها در مورد شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایرتیک) اقدامات قانونی برای بازگشت سهام تا مرحله بازگشت سهام شرکت به دولت توسط سازمان خصوصی سازی انجام شده است.

ولی برای شرکتهای پالایش گاز پارسیان سپهر، مقره سازی ایران، پالایش پارس فرایند شیراز، پتروشیمی دهلران سپهر و پتروشیمی فیروزآباد اقدام حقوقی صورت نگرفته است. سازمان خصوصی سازی مکلف به انجام اقدامات قانونی در این خصوص است.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا