روابط عمومی

۳۶ درصد خانوارها با تسهیلات بانک مسکن در سال ۹۹ صاحب خانه شدند

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار ایران به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا از عملکرد بانک توسعه ای مسکن در چهار ماه ابتدای سال ۹۹ حاکی است: ۳۶ درصد از خانوارهایی که در ماه های گذشته از سال جاری صاحب خانه شدند، از تسهیلات خرید بانک مسکن استفاده کرده بودند.

در ۴ ماه اول امسال، تعداد ۹۵ هزار معامله خرید و فروش خانه در شهرهای کشور انجام شده است که به معنای صاحب خانه شدن همین تعداد خانوار در این بازه زمانی است. از طرفی طی ۴ ماه اول امسال ۳۴ هزار و ۲۹۸ فقره تسهیلات فروش اقساطی توسط بانک مسکن در سراسر کشور به متقاضیان پرداخت شد که بخشی از این تسهیلات در قالب تسهیلات اوراق و بخشی هم از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به خانه اولی ها پرداخت شد. بنابراین نسبت تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن به خانوارها طی ماه های گذشته از سال جاری به کل معاملات خرید و فروش آپارتمان بیانگر سهم ۳۶ درصدی تسهیلات بانک مسکن (حوزه نفوذ) در بازار تقاضای خریدخانه است. با توجه به میانگین قیمت مسکن در کشور و همچنین متوسط سقف تسهیلات خرید مسکن در همه شهرها (تسهیلاتی که از طریق اوراق مسکن پرداخت می شود) در حال حاضر قدرت پوشش تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه رقمی در حدود ۲۰ مترمربع است که کمتر از نصف بهای لازم برای خرید خانه نقلی (۵۰ مترمربع) را پوشش می دهد. در محاسبه قدرت خرید تسهیلات اوراق مسکن، مجموع تسهیلات خرید و تسهیلات جعاله،‌ لحاظ شده است.

کارشناسان اقتصادی در تحلیل نرخ نفوذ تسهیلات خرید مسکن در بازار معاملات خرید و فروش خانه این نکته را تاکید می کنند که بخشی از خرید و فروش های صورت گرفته در ۴ ماه اول امسال جنبه غیرسکونتی داشته و توسط گروه های سرمایه گذار و نه، فاقد مسکن، خریداری شده است. بنابراین سهم تسهیلات بانک مسکن در معاملات خرید خانه توسط مصرف کننده ها خیلی بیشتر از ۳۶ درصد می تواند باشد.

گفته می شود در بازار مسکن تهران در بهار امسال به ازای ۲ نفر خریدار مصرف کننده در بازار، ۳ نفر خریدار سرمایه ای وجود داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، در ۴ ماه اول امسال ۹۹۳ هزار فقره انواع تسهیلات توسط شعب بانک مسکن در سراسر کشور به گروه های مختلف پرداخت شد. این تسهیلات در چند دسته تسهیلات ساخت (مشارکت مدنی)، تسهیلات خرید، تسهیلات جعاله و … طبقه بندی می شود.

ارزش کل تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن در این مدت بیش از ۱۰ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان بوده است که این میزان در مقایسه با ۴ ماه اول سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد نشان می دهد.

اما به لحاظ تعداد تسهیلات پرداختی، رشد ۵۱۰ درصدی اتفاق افتاده است. ۶ برابر شدن جامعه دریافت کننده تسهیلات بانک مسکن به معنای تایید حوزه نفوذ موثر این بانک تخصصی در جامعه است. امسال در شرایطی که کسب و کارهای مختلف در کشور بخاطر محدودیت های مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی کرونایی، تعطیل یا شبه تعطیل بوده و همچنین رکود مسکن سنگین تر شده است اما تعداد افراد سازنده، خریدار و … در بازار مسکن که تسهیلات از بانک مسکن دریافت کرده اند نسبت به سال گذشته ۶ برابر شده اند.

بر اساس این گزارش، تعداد تسهیلات ساخت مسکن پرداختی توسط بانک مسکن در ۴ ماه اول امسال نیز ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است. این نوع تسهیلات به لحاظ ارزش نیز رشد ۲۵۸ درصدی از خود نشان می دهد. علت رشد سه رقمی ارزش تسهیلات ساخت پرداخت شده توسط بانک مسکن در ۴ ماه اول سال ۹۹ به رشد قابل توجه سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری بر می گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا