اخبار برگزیدهبازار خودرو

بازار خودروهای داخلی دوباره صعودی شد

اخبار بازار – پس از آنکه وعده های وزارت صنعت برای مدیریت بازار خودرو به نتیجه نرسید و شیوه هایی مانند فروش خودرو با روش قرعه کشی و برخورد با برخی پارکینگ های احتکار خودرو نیز نتوانست قیمت‌های بازار را به تعادل برساند، حالا رشد 3 ماه یک بار قیمت کارخانه ای خودروها عاملی برای ادامه روند صعودی قیمت ها در بازار شده است.

به گفته مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، تغییرات قیمت نهاده‌های تولید هر 3 ماه یک بار و با اثربخشی تورم بخشی بانک مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمت‌های جدید به خودروسازان داده شده است.

به این ترتیب خودروسازان اجازه دارند هر 3 ماه یک بار قیمت محصولاتشان را افزایش دهند و همین موضوع با وجود پایین بودن تیراژ تولید نسبت به تقاضای بازار، به طور دائم در طول سال رشد قیمت خودرو را در بازار نیز به همراه دارد. این مجوز در حالی به خودروسازان داده شده که چنین روالی برای قیمت گذاری دیگر کالاهای صنعتی کشور وضع نشده است. در این شرایط مشخص نیست دلیل این دست و دل بازی دولت برای رشد مداوم قیمت خودروسازان چیست؟ در این زمینه بازوی کمکی رشد نرخ کارخانه ای خودروها نیز شورای رقابت است که با بازنگری در مولفه های تعیین قیمت خودرو مجوز رشد قیمت را به خودروسازان ارائه می کند. این شورا در حالی دستورالعمل و فرمول قیمت گذاری خودروسازان را مشخص می کند که اصولاً هیچ اطلاع رسانی دقیق و به موقعی در این مورد به مردم انجام نمی دهد و مشخص نیست قیمت فروش خودروسازان تا چه حد منطبق بر دستورات شورای رقابت است. سازمان حمایت نیز به عنوان نهاد ناظر بر قیمت گذاری کالاها، از اعلام قیمت خودرو خودداری کرده و هیچ نرخی بر روی سامانه 124 نیز برای خودروها وجود ندارد. 

در جدیدترین اظهار نظر مسئولان شورای رقابت، دیروز اعلام شد که دستورالعمل قیمت گذاری محصولات ایران خودرو شامل رانا پلاس اتوماتیک،  دنا توربوشارژ اتوماتیک، دنا توربوشارژ دستی، پژو 207 پانوراما دستی و سورن پلاس تعیین شده است. بر این اساس، قیمت اظهاریه شرکت‌ ایران ‌خودرو در مورد محصولاتش پس از تایید بازرسی و حسابرسی قانونی شرکت و بدون احتساب هزینه های مالی غیر مرتبط به همراه حداکثر 5 درصد برای هزینه‌های مالی مرتبط با کسر ضریب بهره‌وری 2.5 درصدی و با لحاظ کردن ضریب صفر برای متغیر کیفیت به همراه سود حداکثر 7 درصدی تعیین خواهد شد.

13990231000781 Test NewPhotoFree

در کنار افزایش قیمت هر سه ماه یکباری که خودروسازان می گیرند، عدم قیمت گذاری یک‌باره همه خودروها نیز عاملی برای وارد شدن تکانه قیمتی به بازار خودرو است، زیرا خودروهای تولیدی یکبار از محل افزایش قیمت کارخانه ای بالا می رود و یکبار نیز از محل اثر روانی رشد قیمت خودروهای دیگری که در مرحله بعد قیمت گذاری می شوند، متأثر می شوند.

* محدودیت عرضه، قیمت ها را بالا برد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در خصوص دلیل رشد دوباره قیمت خودرو در بازار به خبرنگار فارس گفت: پس از دو هفته آرامش دربازار خودروهای داخلی، از روز گذشته دوباره روند صعودی قیمت ها آغاز شده است.

وی ادامه داد: طی دو هفته گذشته، بازار خودروهای داخلی آرام بود و افزایش قیمت جدیدی نداشتیم، هرچند در مورد قیمت خودروهای مونتاژی شاهد افزایش قیمت 20 تا 30 میلیون تومانی بودیم اما طی دو روز اخیر دوباره باز بازار خودروهای داخلی روند صعودی گرفته و قیمت اکثر خودروها یک تا 3 میلیون تومان افزایش یافته است.

موتمنی محدودیت عرضه خودروسازان را عامل اصلی افزایش قیمت خودرو عنوان کرد و گفت: در شرایطی که تقاضا برای خرید خودرو همچنان بالا است، کمبود عرضه خودروسازان باعث رشد قیمت ها در بازار شده است.

* جزئیات قیمت جدید خودروها

بررسی بازار خودرو نشان می دهد قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس به ۱۴۹ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سمند سورن با قیمت ۱۹۱ میلیون تومان عرضه می شود. همچنین قیمت پژو 405 به ۱۴۸ میلیون تومان، پژو پارس TU5 به ۲۱۵ میلیون تومان، پژو پارس به ۱۷۹ میلیون تومان، پژو 206 تیپ ۲ به ۱۶۷ میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 به ۲۰۳ میلیون تومان رسیده است.

در عین حال، هر دستگاه پژو 206 صندوق دار مدل V8 با قیمت ۱۹۶میلیون تومان، رانا با قیمت ۱۶۸ میلیون تومان، هایما S7 با قیمت ۶۰۲ میلیون تومان، پژو 207 آی دستی با قیمت ۲۳۶ میلیون تومان و پژو 207 آی اتوماتیک با قیمت ۳۱۷ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود.

 همچنین قیمت دنا در بازار به ۲۲۲ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه دنا پلاس نیز با قیمت ۲۶۵ میلیون تومان قابل معامله است.

13990201000824 Test NewPhotoFree

در مورد محصولات سایپا نیز باید به قیمت 95 میلیون تومانی سایپا X111 ، قیمت 83 میلیون تومانی سایپا 131 و قیمت 84 میلیون تومانی سایپا 132 در بازار اشاره کرد. در عین حال، تیبا 2 با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان، تیبا صندوق دار با قیمت ۹۶ میلیون تومان، ساینا با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان و کوئیک با قیمت ۱۲۶ میلیون تومان در بازار عرضه می شود.

در مورد خودروهای مونتاژی نیز می توان به قیمت 640 میلیون تومانی سراتو، قیمت 728 میلیون تومانی سیتروئن C3 و قیمت 585 میلیون تومانی جک S5 در بازار اشاره کنیم. همچنین هر دستگاه رنو ساندرو استپ وی با قیمت ۴۱۰ میلیون تومان، هایما S7 توربو با قیمت ۶۰۲ میلیون تومان و هیوندا اکسنت با قیمت ۶۱۳ میلیون تومان در بازار عرضه می شوند.

* دست خالی مردم و وعده هایی بی نتیجه مسئولان

متقاضیان خرید خودرو در حالی همچنان با نابسامانی بازار خودرو و رشد هر روزه قیمت کارخانه و بازار روبرو هستند که مسئولان وزارت صنعت سه ماه پیش با وعده هایی مبنی بر کاهشی شدن قیمت خودروها، از مردم خواسته بودند تا برای خرید خودرو دست نگه دارند.

امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت اردیبهشت امسال گفته بود: اولین توصیه‌ام به مردم این است که فعلاً از بازار، خودرو خریداری نکنند تا قیمت‌ها براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت نهایی شود.

وی گفته بود: وزارت صمت با تمام قوا در حال پیگیری قیمت خودرو است تا آنچه مردم خواهان آن هستند اتفاق بیفتد، در این میان از خودروسازان هم خواسته شده به سمت افزایش تولید و ساماندهی فروش خودرو حرکت کنند تا مردم شاهد جهش قیمت خودرو در بازار نباشند.

جعفرپور مدعی شده بود: با سازوکارهای جدید چون فروش از طریق قرعه کشی، نداشتن پلاک جاری و…شاهد این خواهیم بود که بازار خودرو از التهاب‌های پیش آمده فاصله زیادی بگیرد و قیمت‌ها روال طبیعی خود را طی کند.

حال که وزارت صنعت همچنان بدون وزیر و با حضور یک سرپرست معدنی اداره می شود، سوالات زیادی در مورد سرانجام قیمت کارخانه ای و بازار خودرو در ذهن مردم شکل گرفته است. متقاضیان خرید خودرو همچنان چشم انتظار اقدامات اساسی دولت برای مدیریت بازار خودرو و همچنین قیمت گذاری کارخانه ای خودروسازان هستند.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا