مشکلات زیرسامانه بیمه بیکاری ادامه دارد

اخبار بازار ایران – پس از شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر کسب و کارها در سراسر کشور که منجر به توقف فعالیت‌ها و تعدیل بسیاری از نیروهای کار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۲۳ اسفند ماه سال گذشته، اقدام به طراحی سامانه بیمه بیکاری کرد تا از این طریق کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند، شناسایی شده و به مدت سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) بیمه بیکاری حوادث غیرمترقبه بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون کار دریافت کنند و بتوانند با این بیمه بیکاری، گذران معیشت کنند که در همین ارتباط دولت اعلام کرد مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده است.

بر این اساس، با توجه به جمع آوری اطلاعات و تخصیص منابع لازم، بیمه بیکاری ناشی از کرونا تا اردیبهشت ماه توسط خزانه داری کل کشور به حساب مشمولان واریز شد و آنطور که سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد بیش از ۹۰ درصد مشمولان ثبت نام شده، مقرری را دریافت کردند.

در این بین با توجه به تداوم بیکاری برخی از گروه‌های شغلی همچون بخش گردشگری، وزارت تعاون اعلام کرد که برای افرادی که از ابتدای خرداد سال جاری بیکار می‌شوند و یا اینکه بیکاری آنان استمرار داشته باشد، هرگونه پرداخت صرفاً بر اساس قوانین کار و تأمین اجتماعی و ماده ۷ قانون بیمه بیکاری خواهد بود و دیگر بیمه بیکاری مربوط به کرونا واریز نخواهد شد.

در همین راستا مقرر شد که جاماندگان بیمه بیکاری کرونا که مدت بیکاری آنها تا خرداد ماه استمرار داشته، افرادی که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بیکار بوده‌اند و افرادی که از ابتدای خرداد ماه بیکار شده‌اند، جهت احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و سپس مطابق با پیامک ارسالی از سوی وزارت تعاون، وارد سامانه prkar.mcls.gov.ir شوند و پس از بارگذاری مستندات و مدارک و صحت سنجی، بیمه بیکاری واریز شود.

مشکلات زیرسامانه بیمه بیکاری

در این بین، مطابق با اخبار واصله، سامانه مربوط به بیمه بیکاری برای برخی از افراد با مشکل مواجه شده است، به گونه‌ای که حتی گزینه مربوط به بیمه بیکاری در سامانه prkar.mcls.gov.ir، نشان داده نمی‌شود.

در همین رابطه، محمدلو، فعال حوزه گردشگری که به دلیل شیوع کرونا از ۱۵ اسفند ماه بیکار شده است، به خبرنگار مهر گفت: من از ۱۵ اسفند ماه سال ۹۸ که بیکار شدم، پس از ثبت نام در سامانه، مشمول دریافت بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا شدم و طی ۳ ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به عنوان بیمه بیکاری دریافت کردم.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش گردشگری همچنان تعطیل است، بیکاری من نیز ادامه یافت. از این رو بر اساس اعلام وزارت کار، بنده با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، یوزرنیم و پسوردی را برای ورود به سامانه بیمه بیکاری و بارگذاری مدارک و مستندات مربوط به تداوم بیکاری، دریافت کردم؛ با این حال با تلاش‌های بسیار و حتی مراجعه چند باره به کافی نت‌ها، نتوانستم درخواست بیمه بیکاری را ثبت کنم.

3534043

محمدلو گفت: بارها و بارها سامانه را بررسی کردم اما حتی گزینه مربوط به بیمه بیکاری برای من نشان داده نشد (تصویر بالا)؛ ۶ ماه از بیکاری ما می‌گذرد و در این ۶ ماه فقط ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بیمه بیکاری دریافت کرده‌ام.

به گزارش مهر، اگرچه مسئولان وزارت کار تاکید دارند که زیرسامانه تحت وب بیمه بیکاری در سراسر کشور در حال بهره برداری است، اما اظهارات برخی از مخاطبان مهر نشان می‌دهد که این زیرسامانه با مشکلات اساسی مواجه است.

اهمیت این مساله آن جایی است که در دسترس بودن یا نبودن زیرسامانه بیمه بیکاری، به صورت مستقیم بر معاش کارگران بیکار شده تأثیر دارد و همان مبلغ ناچیز بیمه بیکاری نیز از آنها دریغ می‌شود.

لازم به ذکر است، مطابق با ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، میزان مقرری بیمه بیکاری مطابق با بند ب ماده ۷ قانون بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق یا کار مزد روزانه بیمه شده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که مبلغ بیمه بیکاری نباید از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار در هر سال کمتر باشد و همچنین نباید از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

نحوه ثبت نام در زیرسامانه بیمه بیکاری

به گزارش مهر، در حالت عادی ثبت نام در زیرسامانه بیمه بیکاری به شرح زیر باید باشد.

گام اول: مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت جهت احراز هویت و دریافت نام کاربری و گذرواژه است.

گام دوم: مراجعه به سامانه جامع روابط کار به آدرس الکترونیکی https://prkar.mcls.gov.ir

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام سوم: وارد نمودن نام کاربری، گذر واژه و رمز امنیتی و کلیک بر روی گزینه ورود انتخاب گزینه پنجره واحد خدمات، درخواست بیمه بیکاری

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام چهارم: تکمیل اطلاعات جهت ثبت درخواست و تأیید ثبت درخواست و ارسال اطلاعات

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام پنجم: باز شدن صفحه درخواست در قسمت اطلاعات تکمیلی «علت بیکاری» از بین موارد تعیین شده انتخاب شود.

– اتمام قرارداد: کارگرانی که در پایان مدت قرارداد از کار بیکار می‌شوند و با دارا بودن آخرین قرارداد و نامه عدم نیاز درخواست بیمه بیکاری کنند.

– اخراج در اثنای قرارداد: این دسته از کارگران می‌بایست ابتدا در مراجع حل اختلاف کار طرح دعوی نمایند سپس با دارا بودن اولین دادخواست و دادنامه قطعی مراجع مذکور درخواست بیمه بیکاری خود را ارائه کنند.

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام ششم: بارگذاری مدارک مورد نیاز

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام هفتم: تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «اطلاعات کارگاه» با توجه به اینکه براساس اطلاعات وارد شده در این قسمت درخواست به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل ارجاع می‌شود. می‌بایست در تکمیل اطلاعات دقت شود.

شهرستان و استان انتخاب شده می‌بایست محل اشتغال باشد.

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام هشتم: تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «اطلاعات بیمه» و «میزان مهارت شغلی»

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

توضیح:
– فیلد استعلام اطلاعات دادنامه برای زمانی است که شخص شکایت خود را بصورت سیستمی در این سامانه ارائه داده و شماره دادنامه خود را از طریق این سامانه دریافت نموده باشد در غیر این صورت می‌بایست گزینه خیر انتخاب شده و صرفأ بارگذاری دادنامه بصورت دستی در مدارک مورد نیاز صورت پذیرد.

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام نهم:
– تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «شرایط بیکاری»
– تأیید شرایط احراز بیمه بیکاری و ارسال

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟
 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا