بازار بین‌الملل

روز قرمز بورس های جهانی

اخبار بازار – به گزارش بلومبرگ، شاخص های بورسی جهان کماکان با نوسانات بالایی مواجه هستند اما با بازگشت نسبی آرامش در بین معامله گران، ریزش های دو ماه اخیر تقریبا جبران شده و شاخص ها به بالاترین سطوح پنج ماه اخیر خود رسیده اند. ریچارد کلاریدا، قائم مقام رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است هدف گذاری جدید سطوح تورمی به معنای عدول از تعهد این بانک به استحکام بخشی به بازار کار نخواهد بود. اکنون شمار بیشتری از معامله گران منتظر کاهش بیشتر نرخ بهره در آمریکا و قرار گرفتن آن در محدوده منفی هستند.

از سوی دیگر، مناقشات بین دو اقتصاد نخست جهان نیز ادامه دارد و در اقدامی که ممکن است بار دیگر آتش اختلافات بین پکن و واشنگتن را شعله ور کند، وزارت بازرگانی آمریکا با صدور بیانیه ای از اعمال تحریم روی ۲۴ شخصیت حقیقی و حقوقی چینی به دلیل نقش آن ها در مناقشات دریای چین جنوبی خبر داده است. پیش از این چین اعلام کرده بود از تحریم های آمریکا هراسی ندارد و دخالت های آمریکا را عامل تنش زایی در منطقه می داند.

این اقدام تنها کمی پس از آن انجام می شود که در اتفاقی کم سابقه و پس از مدت ها تنش لفظی، استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا و رابرت لایت هایزر- وزیر بازرگانی این کشور با لیو هه- معاون نخست وزیر چین و سرپرست هیات مذاکره کننده این کشور با آمریکا به صورت تلفنی صحبت و در خصوص اجرایی شدن توافقات فاز نخست رایزنی کردند. هم طرف چینی و هم طرف آمریکایی با صدور بیانیه هایی جداگانه از پیشرفت ملموس در جریان مذکرات خبر داده اند.

انتشار اخبار امیدبخش در تاثیر مثبت استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته در درمان بیماران مبتلا به کرونا باعث ایجاد موج جدیدی از خوش بینی ها به نزدیک شدن به مهار این ویروس مرگبار شده است. وزارت بهداشت آمریکا با صدور دستورالعملی مجوز استفاده از پلاسما در روند درمانی بیماران را صادر کرده است.   از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی حال اعلام کرده است که احتمال تاخیر در دستیابی به واکسن کرونا وجود دارد و این فرآیند شاید تا سال ۲۰۲۱ و حتی بیش از آن نیز طول بکشد. مجمع جهانی اقتصاد نیز اجلاس سالانه خود را به دلیل کاهش سرعت شیوع کرونا به تعویق انداخت.

تاکنون بیش از ۲۵ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۸۲۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۸۵۲ هزار و ۹۷۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.  در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۸۷ هزار و ۵۷۳ نفر، برزیل با ۱۲۰ هزار و ۹۷۶ نفر، هند با ۶۵ هزار و ۴۳۵ نفر، مکزیک با ۶۴ هزار و ۱۵۸ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۵۰۱ نفر بوده است.

با تداوم بازگشت تدریجی سطوح فعالیت های اقتصادی به مقادیر قبل از شیوع بحران، شاخص مدیران خرید آمریکا تا پایان ماه اوت به ۵۳.۶ واحد رسید که این رقم ۲.۷ واحد بیشتر از مقدار ثبت شده دوره منتهی به ماه قبل و بالاترین میزان ثبت شده از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون بوده است. از سوی دیگر برای نخستین بار از دسامبر سال قبل، میزان تقاضای خارجی برای محصولات تولیداتی آمریکا روندی صعودی به خود گرفته و به لطف افزایش تقاضا، تورم صنعتی نیز اوج گرفته است.   خبر خوب دیگر برای اقتصاد آمریکا اینکه  میزان فروش خانه های جدید در آمریکا  طی ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل خود ۲۴.۷ درصد بیشتر شده که این رشد در طول تاریخ ثبت آمارهای مربوطه بی سابقه بوده است. این رقم هم چنین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز ۸.۷ درصد بیشتر  شده است.  

دیوید کاستین- تحلیل گر بازار بانک گلدمن ساکس گفت: تحلیل تکنیکال نمادهای اصلی بازار نشان می دهد وضعیت امیدوارکننده است و در روزهای اخیر شاهد بهبود محیط کلان اقتصادی نیز بوده ایم. اگر در زمینه واکسن مقابله با کرونا به دستاوردهای قابل اتکای جدیدی برشسیم آن وقت شاهد یک دوره طولانی و باثبات در صعود شاخص ها خواهیم بود اما حتی بدون آن هم انتظار داریم شاخص ها در سطح بالاتری از جایی که ماه قبل در  آن قرار داشتند، بایستند.

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۴۳۰.۰۵ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۲ درصد ریزش تا سطح ۳۵۰۰.۳۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶۸ درصد افزایش در سطح ۱۱ هزار و ۷۷۵.۴۶ واحدی بسته شد.

تیم گیرسکی- استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه “اینورنس کانسیل” گفت: نگرانی هایی وجود دارد که اقتصاد چه زمانی مجددا احیا خواهد شد. در بلندمدت چشم انداز اقتصادی امیدوارکننده است اما اگر یک شوک دیگر بوجود بیاید مثلا در پاییز شاهد یک موج همه گیری دیگر باشیم، حدس زدن در خصوص اینکه چه پیش خواهد آمد اصلا کار ساده ای نیست.

بورس‌های اروپایی

عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی هنوز به طور کامل تحت تاثیر شیوع کرونا و پیامدهای مخرب آن قرار دارد و رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای اروپایی به کمترین سطوح ثبت شده خود رسیده است. مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال، متوسط رشد اقتصادی این کشور منفی ۱۳.۸ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۴ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۷.۹ درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به ژوئن منفی ۶.۴ درصد اندازه گیری شده است.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۶۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۶۳.۵۷  واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۶۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۹۴۵.۳۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با افت ۱.۱۱ درصدی در سطح ۴۹۴۷.۲۷ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۲.۲۹ درصد بالا رفت و به ۶۹۶۹.۵۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افزایش ۱.۱۲ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۱۳۹.۷۶  واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۹۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۱۷۷.۰۵  واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” ریزش ۰.۵۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۱۶.۲۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۲۲ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۰۶۰.۴۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۴۲.۷۹ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۳۲ درصدی به ازای ۴۵.۵۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۰۹ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۶۹.۹۰ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۴۱ درصدی به ازای ۲۸.۴۶ دلار مبادله شد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا