اخبار برگزیدهبازار خودرو

چرا قیمت خودرو منفجر شد؟

اخبار بازار – افزایش قیمت خودرو در حالی پیش می رود که گویا هیچ نظارتی بر بازار نیست، در حالیکه فروشندگان دست از فروش کشیده اند، قیمت ها به گونه ای افسارگیسخته رو به افزایش است. در سایت های فروش خودرو نیز قیمت ها لحظه ای رو به افزایش است و در هر تماسی قیمت ها متفاوت اعلام می شود و در آگهی ها از عنوان توافقی استفاده شده است، اما گویا بازار به سمت و سوی گرانی رو به حرکت است؛ در تماس با برخی آگهی ها قیمت خودرو ۲۰۶ اس دی ۲۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۰۲ میلیون، پژو پارس سال ۱۸۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۹۵ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۷۰ میلیون تومان، سمند سورن ۲۱۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ با افزایش قیمت ۱۶۶ میلیون تومان، پژو پارس تویو ۵ – ۲۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۸۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۵ تیپ۵- ۲۲۰ میلیون تومان، رانا حدود ۱۸۳ میلیون تومان و … اعلام شد.

رئیس انجمن قطعه سازان استان اصفهان درباره دلایل افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو به ایسنا، می گوید: افزایش قیمت خودرو تابعی از نوسانات قیمتی مواد اولیه است که آن نیز وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد و به طور قطع افزایش نرخ ارز بر بالارفتن قیمت خودرو تاثیرگذار است.

ابراهیم احمدی با تاکید بر اینکه نمی توان قیمت خودرو را دستوری کنترل کرد، مگر اینکه دولت، ما به التفاوت افزایش قیمت خودرو را پرداخت کند، توضیح می دهد: البته در این شرایط قیمت دونرخی در بازار خودرو ایجاد می شود، اما باید توجه داشت که طی چند ماه گذشته قیمت نهاده های تولید همچون ورق آلومینیوم و … افزایش یافته که بر نوسان قمیتی خودرو بسیار اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان ناچارند مواد اولیه مورد نیاز خود را به روز تهیه کنند، تاکید می کند: هیچ خودروسازی با تیراژ بالا خودرو نمی تواند انبار محصولات اولیه داشته باشد و ناچار است نیاز خود به مواد اولیه اش را خریداری کند.

وی با اعتقاد بر اینکه قیمت خودرو افزایش نیافته بلکه پول کشور بی ارزش شده است، می گوید: اگرچه قیمت کارخانه ای یک پراید پیش از این ۳۸ میلیون تومان بود، اما در بازار ۹۰ میلیون عرضه می شد و یا قیمت کارخانه ای تیبا ۵۰ میلیون است که در بازار با رقمی بالای ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می شود و به نوعی دلالان بازار خودرو را غبضه کرده اند و در این شرایط دولت نیز هیچ حمایتی از خودروساز نمی کند.

رئیس انجمن قطعه سازان استان اصفهان با بیان اینکه اگر به فرض واردات خودروهای خارجی آزاد باشد، در این شرایط قیمت پایین ترین خودرو خارجی دست کم ۶۰۰ میلیون تومان است، اضافه می کند: از مجموع ۲۱ میلیون خودرو موجود در کشور، ۱۶ میلیون خودرو در داخل تولید می شود در این شرایط نباید نسبت به صنعت خودروسازی داخل بی انصاف بود.

وی با بیان اینکه بی کیفیتی خودروهای داخلی را قبول ندارم، تصریح می کند: شرایط قیمت و کیفیت خودروها نسبی است به عنوان مثال اگر بخواهیم مشابه خارجی پژو پارس را خریداری کنیم؛ ناچاریم یک میلیارد تومان هزینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت خودروهای داخلی نسبت به قیمت آن با یکدیگر همخوانی دارند، می گوید: متاسفانه خودروهای داخلی به روز نشده اند و اگر پلتفرم آنها تغییر کرده بود، امروز شرایط خودروهای داخل بهتر بود.

به اعتقاد احمدی، صنعت خودروسازی موتور محرکه اقتصاد یک کشور است و حتی نسبت به صنعت فولاد کشور شرایط بهتری دارد و نباید نسبت به آن بی انصاف باشیم.

نرخ ارز عامل اصلی افزایش قیمت خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان نیز با اشاره به دلایل افزایش قیمت خودرو به ایسنا، می گوید: متاسفانه نرخ ارز عامل اصلی افزایش قیمت خودرو است و مصرف کننده ای که در این شرایط خودرو را تحویل می گیرند به دلیل شرایط بازار، اقدام به احتکار خودرو در پارکینگ های خود می کند.

حمیدرضا قندی با بیان اینکه خوشبختانه ایران خودرو تعهدات خود را به روز تحویل می دهد، اضافه می کند: البته سایپا از نیمه دوم سال ۹۸ هنوز تعهدات خود را تحویل نداده است.

وی می گوید: در پی نوسانات شدید نرخ ارز، بعد از تعطیلات هفته گذشته قیمت پراید حدود ۱۰ میلیون تومان و محصولات ایران خودرو نیز بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت یافت.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودرو دیگر حباب نیست، توضیح می دهد: متاسفانه امروز نوسانات شدید ارز، تمام بازارها از جمله لوازم خانگی، کالاهای اساسی و …. را درگیر افزایش قیمت کرده است.

بهبود کیفیت نسبت به افزایش قیمت آن نبود

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالیکه در کیفیت آنها هیچ تغییری ایجاد نمی شود، اظهار می کند: با وجودی که کیفیت خودرو نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است، اما بهبود کیفیت نسبت به افزایش قیمت آن نبوده است.

وی مقصر کنونی افزایش قیمت خودرو را مردم می داند و می گوید: اگر تمام خودروهایی که توسط مشتری وارد بازار و به دست مصرف کننده واقعی برسد دیگر شاهد افزایش قیمت خودرو و دلال بازی نخواهیم بود اما امروز بازار خودرو درگیر احتکار شده است.

قندی با تاکید بر اینکه برخی اقدامات دستوری برای ثبت نام خودرو همچون نداشتن سند و ثبت برای تنها یک شماره ملی و … هیچ تاثیری در بازار خودرو و کنترل آن نداشته است، می گوید: متاسفانه برخی اقدام به خرید کد ملی اقوام و آشنایان خود می کنند و در این فضا بازار خودرو متشنج می شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که خودروسازی در دست دولت است انتظار بهبود اوضاع را نخواهیم داشت از سوی دیگر فضای تولید خودرو در کشور رقابتی نیست و تنها در انحصار دو شرکت خودروساز است.

شرایط برای رقابت در صنعت خودروسازی مهیا نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با بیان اینکه در حاضر شرایط برای رقابت در صنعت خودروسازی مهیا نیست، تصریح می کند: تا زمانی که تحریم ها ادامه یابد، خودرویی وارد کشور نمی شود، به عنوان مثال واردات یک خودرو با ارز ۲۵ هزار تومان بسیار بالا خواهد بود.

وی با پیش بینی افزایش قیمت خودرو در صورت تداوم نوسانات نرخ ارز، می گوید: افزایش قیمت خودروهای داخلی با قیمت هایی بالاتر از امروز دیگر ارزش ندارد به عنوان مثال خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان نشان از ارزش واقعی آن نیست و قیمت این محصول بسیار کمتر است، و یا در شرایط تورم کنونی پراید با قیمت بالای ۸۰ میلیون تومان هیچ ارزشی ندارد.

قندی تاکید می کند: در صورت افزایش نرخ دلار، احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو وجود دارد و البته بازار همچنان در رکود است و اگر شخصی نیاز به خودرو دارد امروز باید خرید کند، چراکه خودرو دیگر ارزان نخواهد شد.

صنعت خودروسازی به جای رقابتی، صنعتی حمایتی شده است

از سوی دیگر نماینده سابق گلپایگان در مجلس درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودروهای داخلی در شرایط غیررقابتی بازار، به ایسنا، می گوید: تا زمانی که خودروسازان کشور به شکل دولتی و شبه دولتی فعالیت می کنند شرایط برای رقابت، بهبود وضعیت و کیفیت خودرو مهیا نخواهد بود.

علی بختیار با تاکید بر اینکه امروز صنعت خودروسازی به جای رقابتی به صنعتی حمایتی تبدیل شده است، تاکید می کند: در جایی که سیاست گذار باید در حوزه صنعت به طور درست ورود کند، متاسفانه سیاست گذاری نمی کند و تا زمانی که دولت خود را در مقام بنگاه اقتصادی قرار می دهد، صنعت خودروسازی داخل نه تنها نجات پیدا نخواهد کرد، بلکه مشکلات آن همچنان پابرجا خواهد ماند.

به گفته وی، در حالیکه بیشتر خودروسازان موفق دنیا به دنبال کاهش قیمت تمام شده و عرضه محصول هستند، اما خودروسازان ایران تنها به دنبال افزایش قیمت خودرو پیش رفته و به تعهدات خود عمل نمی کنند.

صنعت خودروسازی گرفتار ضعف مدیریت است

وی با انتقاد بر اینکه خودروساران داخلی به جای تعهد به مشتریانشان، پول را جلو جلو می گیرند و متاسفانه سر موعد خودرو را تحویل نداده و یا دو تا سه برابر رقم توافق وجه دوباره ای را از مردم مطالبه می کنند، تصریح می کند: در این شرایط شاهد ناهمگونی بین بازار عرضه و تقاضا خودرو هستیم، همچنین به دلیل نبود امکان واردات خودرو، اکنون شاهد یکه تازی خودروسازان داخلی با کیفیت پایین و قیمت بالای محصولاتشان هستیم.

بختیار با بیان اینکه پتانسیل کشور در زمینه نیروی انسانی در صنعت خودروسازی بسیار خوب است و دانش و بازار خوبی در این زمینه داریم و حتی می توانیم به بازارهای منطقه ورود کنیم، می گوید: وجود مشکلات در صنعت خودرو به ضعف مدیریت و سیاست گذاری درست بازمی گردد، از سوی دیگر باید توجه داشت که مدیریت دولتی نمی تواند صنعت خودرو را به سمت توسعه ببرد.

وی تاکید کرد: با وجودی که خودروسازان داخلی، خودرو را با قیمت بالا به مردم تحویل می دهند، همچنان با زیان انباشته ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومانی روبرو هستند.

به اعتقاد این نماینده سابق گلپایگان در مجلس، تا زمانی که شرایط رقابتی در بازار فراهم نشود و خودروسازان داخلی در یک فضای جهانی رقابت نکنند، هرگز نمی توانند مسیر واقعی خود را پیدا و به سمت تولید کیفی خودرو بروند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا