بازار ایران

چرا برخی صف‌های فروش بورس جمع نمی‌شود؟

اخبار بازار – مهرزاد منتظری با تاکید بر اینکه دو یا سه سال است که همه بازارهای سرمایه گذاری در کشور درحال رشد هستند، اظهار کرد: البته میزان رشد در چند ماه گذشته هم در بازار ارز، هم بازار سکه و هم بورس تشدید شده است. در این راستا باید گفت  بازاری که تا این اندازه رشد کرده است، برای تداوم رشد نیاز به محرک دارد که برای بازارهای کشور، این محرک باید انتظاارت تورمی باشد. یعنی سرمایه گذار باید به این نتیجه برسد که رشد تورمی که سال ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و چند ماه ۱۳۹۹ اتفاق افتاد در ادامه هم تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: انتخابات امریکا در پیش است و نتیجه این انتخابات می تواند روی قیمت دلار و انتظارات تورمی در ایران تاثیرگذار باشد. به همین دلیل به نظر من دیدگاه خرید دارایی که در دو تا سه سال گذشته در همه بازارها وجود داشت، تضعیف شده است. درواقع برخی همچنان انتظارات تورمی دارند و در بازارها خرید می کنند اما برخی دیگر ترجیح می دهند با توجه به ابهامی که انتخابات آمریکا ایجاد می کند، کم کم از دارایی ها فاصله بگیرند و منتظر شوند تا شرایط برای سرمایه گذاری روشن تر شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: برآیند این دو گروه می شود اتفاقی که در تابلوی بورس می افتد. یعنی در مقابل هر موج مثبتی که در این بازار ایجاد می شود، یک سری فروشنده پیدا و موج سرکوب می شود. به همین دلیل و شاهد این هستیم که یا بازار بعد از ۱۰ روز رشد خاصی نمی کند یا فقط چند سهم خاص رشد می کند و فضای عمومی بازار منفی است. به نظر من این روند تا زمانی که سیگنال قطعی در بازار مشخص نشود که بتواند روند رشد را مستحکم کند یا اصلاح بیشتری را به بازار حکم کند، ادامه دارد.

هدف دولت مدیریت بازار است نه صعود آن

منتظری در ادامه با اشاره به جلساتی که در دولت یا سازمان بورس درمورد بازار سرمایه برگزار می شود، اظهار کرد: هدف جلسات مذکور، این نیست که اقدامی انجام دهند که بازار رشد کند بلکه سعی می کنند بازار را مدیریت کنند تا هیجان وارد بازار نشود. منظورم هیجانی است که چند روزی شاهد آن بودیم و کل بازار صف فروش بود و ترس عجیبی در بازار وجود داشت. اگر این فضا در بازار غالب شود شرایط خوبی برای دولت ایجاد نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی گفت: در یک تا دو هفته گذشته در صحبت های آقای همتی هم دیدیم که اعلام کرد بازارهای مختلف با یکدیگر در ارتباط هستند. به نظر من در دولت هم نگرانی وجود دارد که اگر بازار بورس مدیریت نشود و ریزش شدید داشته باشد، محرک دلار و مسکن شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه فعالان بازار ترجیح می دهند در بازار دخالتی صورت نگیرد، گفت: فعال بازار ترجیح می دهد خیالش راحت باشد از اینکه کشف قیمتی که انجام می شود واقعی است. اما از طرف دیگر چند میلیون سهام دار جدید درگیر این بازار شده اند و اگر این بازار از طرف دولت مدیریت نشود، این سهام داران طوری از این بازار می ترسند که عطای آن را به لقایش می بخشند. بنابراین مدیریت کردن بازار خوب است تا فاز انتقادی و عدم اطمینانی که ایجاد شده است، رفع شود. از سوی دیگر، دانش سرمایه گذاری در ایران،   نوع فعال های بازار ایران و… به شکلی نیست که بازار را رها کرد و گفت هر اتفاقی که افتاد افتاد.

منتظری ادامه داد: برخی می گویند بازار شده سهام دولتی، سهام مردم یا سهام بزرگ سهام کوچک.  این اتفاق افتاده است اما سهم هایی در بازار بهتر معامله می شوند که از لحاظ بنیادی هم ارزنده تر از سایر بازار هستند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا