بازارچه

علیپور: موضوع پسماند جز 3 اولویت اصلی شهرداری تهران است

اخبار بازار ایران – به گزارش اخبار بازار ایران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، کلودیو پروویداس در این مراسم با اشاره به سابقه فعالیت 40 ساله این مرکز در ایران گفت: UNDP یکی از بازوهای اجرایی سازمان ملل متحد است و می تواند با همکاری در پروژه های شهری از هدررفت هزینه و زمان جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه بحث مدیریت پسماند یکی از عناصر برنامه ریزی شهری است، به تجربیات همکاری با کشورهای مختلف در این زمینه اشاره و اضافه کرد: قوانینی درخصوص نحوه نقل و انتقال پسماندهای خطرناک و آلوده و پسماندهای پلاستیکی در اختیار اقیانوسیه و آسیا قرار دادیم. شیوع ویروس کرونا هم با خود چالش ها و فرصت های بسیاری در حوزه پسماند به همراه آورد که در این زمینه وارد عمل شدیم.
نماینده مقیم برنامه توسعه عمران ملل متحد با تاکید بر اینکه در کنار مباحث تولید و بازیافت باید به موضوعاتی چون آموزش، خلاقیت و ابتکار هم توجه کنیم، خطاب به مسئولان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: دفتر UNDP به بهترین شکل می تواند تجربه های جهانی را به شما انتقال دهد چنان چه با یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در زمینه تغییر رفتار همکاری هایی را داشتیم که تمامی این تجربیات قابل انتقال است. همکاری ها حتی در زمینه ساماندهی پسماندهای الکترونیکی هم می تواند گسترش پیدا کند.
پروویداس تصریح کرد: ایران و تهران ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه مدیریت پسماند دارد و می توان از این پتانسیل ها برای خلاقیت و نوآوری استفاده کرد. در همین زمینه، مایه خرسندی است که بتوانیم تجربیات و دانش خود را به ایران منتقل کنیم.
وی این را هم گفت که روزانه طرح های پیشنهادی بسیاری از سوی محققان ایرانی به دفتر UNDP ارسال می شود و همکاری های مشترکی به ویژه در بخش های شمالی کشور صورت می گیرد.
پروویداس در پایان تاکید کرد که در ابتدای ورود خود به تهران دریافت که این شهر بسیار تمیز و پاکیزه است و از این حیث می توان آن را با سنگاپور مقایسه کرد. البته این روزها پایتخت ایران تحت فشار تحریم ها شرایط سختی را تحمل کند، با این حال هیچ گاه برای شروع همکاری در زمینه های مهمی چون مدیریت پسماند دیر نیست.
لزوم استفاده از تجربیات سایر کشورها برای اجرای طرح های مدیریت پسماند
در ادامه این جلسه، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح کاپ (الگوی نوین کاهش پسماند) با همکاری تیم های تخصصی در حوزه پسماند، محیط زیست و سازمان های مردم نهاد عنوان کرد: سخن ما با سازمان های بین المللی و نماینده UNDP این است که به شرایط ویژه ایران به دلیل اعمال تحریم ها و فشارهایی که اغلب به مردم صدمات زیادی وارد می کند، توجه کنند. در قوانین بین المللی هم حتی در زمان جنگ موضوعات محیط زیستی چه در زمینه آلودگی هوا، منابع خاک و آب مجزا از دیگر موضوعات و فارغ از تمام محدودیت ها مورد توجه قرار می گیرند.
وی تاکید کرد: با وجود تمام فشارها چه در قالب برنامه های کوتاه مدت و چه در طرح جامع، پروژه هایی را تعریف کردیم که برای اجرا نیاز به ظرفیت های اقتصادی، تکنولوژی و استفاده از تجربیات دیگر کشورها داریم.
علیپور گفت که امضای سند همکاری با UNDP نقطه آغازیست که همراه با بالابردن ظرفیت تشکل ها و انجام اقدامات مربوط به فرهنگ سازی، می تواند اتفاقات خوبی را در زمینه مدیریت پسماند رقم بزند.
وی در پایان تاکید کرد که در این دوره از مدیریت شهری موضوع پسماند جز 3 اولویت اصلی شهرداری تهران است و همین امر امکان ایجاد تغییر در شرایط فعلی و بهبود وضعیت را فراهم می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا