اخبار برگزیدهبازار خودرو

صنعت خودرو در دام خود تحریمی

اخبار بازار – مهدی دادفر با اشاره به ترخیص خودرو از گمرک اظهار کرد: ترخیص خودرو از گمرک در هفته گذشته مربوط به آخرین روز مصوبه دولت برای مجاز بودن ترخیص بوده و هنوز ۲۸۰۰ دستگاه خودرو در گمرک بلاتکلیف دپو شده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تعدادی از این خودرو‌های دپو شده در گمرک؛ وجوهات قانونی‌ها را پرداخت کردند و عملیات گمرکی آن‌ها انجام شده و در صورت انجام تمهیداتی از سوی گمرک مشکلات بسیاری از فعالان این حوزه برای انجام تکالیف خود به خریداران خودرو انجام خواهد شد.

وی افزود: دولت با برخی از تصمیمات نظم بازار را برهم زده و با ممنوعیت نرخیص خودر از گمرک باعث نارضایتی خریداران شده است و ایفای تعهدات از سوی نمایندگی را با مشکل مواجه کرده، مجموع این تصمیمات غلط به بهانه حمایت از تولید داخلی امری توجیه ناپذیر است و اثرات این تصمیم غلط را می‌توان در بازار خودرو مشاهده کرد.
دادفر عنوان کرد: مشکلات این روز‌های بازار خودرو تنها مربوط به تحریم‌های بین المللی نمی‌شود و ما در این بخش با تصمیمات غلط دچار خود تحریمی شده ایم، بازار خودرو از سال‌های گذشته با انحصار مواجه بوده، اما ممنوعیت واردات باعث افزایش انحصار در این بازار شد و نتایج آن عبور قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون تومان بود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: طی ۲۵ سال اخیر و از سال ۷۴ تا امسال ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده که این رقم در مقابل تولید سالانه حداقل یک میلیون دستگاه خودرو رقم ناچیزی محسوب می‌شود و بهانه ارزبری برای ممنوعیت قابل توجیه نیست.
وی افزود: تمام این تصمیمات از سوی دولت به منظور افزایش قیمت خودرو‌های داخلی بوده و نمی‌توان این موضوع را طور دیگری توجیه کرد.
دادفر ادامه داد: برای حمایت از تولید داخلی می‌توانستیم اقداماتی دیگر انجام دهیم که همه مصرف کننده، واردکننده و خودروساز دچار زیان نشوند، اما با تصمیم گیری غلط بازار خودرو را با التهابات فراوانی مواجه کردند.

 منبع: میزان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا