بازار بورس

ریزش 54 هزار و 955 واحد شاخص بورس تهران

اخبار بازار بورس اوراق بهادار تهران با وجود این که نرخ دلار مرتب رو به افزایش است، اما همچنان شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حال ریزش است که عده‌ای علت آن را محدود کردن نوسانگیری در بازار و ممنوعیت معاملات الگوریتمی می‌دانند.

امروز هم شاخص کل در پایان معاملات با ریزش 54 هزار و 955 واحد به رقم یک میلیون و 515 هزار و 932 واحد رسید. همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز با کاهش 5 هزار و 384 واحد به رقم 402 هزار و 267 واحد رسید.

ارزش بازار بورس امروز به 5 میلیون و 693 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 1.8 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 237 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 685 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس را هم که امروز به 2 هزار و 562 میلیارد تومان را در نظر بگیریم معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار و فرابورس بیش از 5 هزار و 247 میلیارد تومان داد و ستد کردند که این رقم به اندازه معاملات بورس در سال گذشته قبل از استقبال مردمی رسیده است.


13990707000620 Test NewPhotoFree
روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس ریزشی بودند به گونه‌ای که شاخص کل بورس نسبت به روز قبل 3.5 درصد افت کرده، شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 3.5 درصد افت کرد، اما شاخص کل بورس و شاخص قیمت در معیار هموزن هر کدام 1.3 درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 3.2 درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس 3.8 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 2.9 درصد افت کرد.

امروز نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند در افت شاخص مؤثر بودند به گونه‌ای که نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، گل گهر، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت اصفهان و فولاد کاوه جنوب کیش هم به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، فولاد مبارکه، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، ملی مس ایران، پتروشیمی سرمایه ایرانیان و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.

13990707000617 Test NewPhotoFree
نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل ریزشی بوده و با کاهش 388 واحد به رقم 17 هزار و 561 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 176 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 528 هزار نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 562 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای پتروشیمی مارون، آریا ساسول، سنگ آهن گهر زمین، بانک دی، پتروشیمی زاگرس و ذوب‌آهن به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل بانک دی، پلیمر آریا ساسول، سرمایه گذاری صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس و فولاد ارفع بودند.

به گزارش فارس، گرچه بعد از تصمیم بورس مبنی بر حذف خرید و فروش یک سهم در یک روز و ممنوعیت معاملات الگوریتمی در بازار با هدف جلوگیری از فعالیت نوسان‌گیری انجام شد اما بعد از این مصوبه شاخص کل ریزش پیدا کرده است. همچنین طبق مصوبه بورس کارگزارانی که برای خرید یا فروش تک سهم اقدام کنند مجوز آنها باطل می‌شود و همه این موارد نشان می‌دهد، مسؤولان بورس می‌خواهند از تشکیل صف‌های غیرواقعی برای خرید یا فروش سهام همچنین از نوسانگیری جلوگیری کنند، البته عده‌ای هم می‌گویند گرچه نوسان‌گیران به قصد سود کردن در یک روز وارد عمل می‌شوند اما همین مسأله به نقدشوندگی بازار کمک شایانی می‌کند.

به گفته برخی کارشناسان بورس اوراق بهادار تهران در حال گذر از یک مرحله سنتی به مرحله مردمی است به گونه‌ای که قبلا از حدود 80 میلیون ایرانی حداکثر 7 میلیون نفر کد سهامداری داشتند؛ یعنی 10 درصد از مردم کد بورسی داشتند که از این تعداد هم کمتر از 700 هزار نفر به صورت فعال بودند به گونه‌ای که در عرضه اولیه سهام شرکت‌ها تا سال گذشته حداکثر 500 هزار تا 700 هزار نفر شرکت می‌کردند، اما از امسال همزمان با آزادسازی سهام عدالت و قابل معامله شدن 30 درصد سهام عدالت تعداد مشتریان بورس به شدت افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که فقط حدود 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را برگزیدند و بقیه 30 میلیون نفر هم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شدند.

همچنین امسال در نیمه اول بیش از 6 میلیون نفر جدید (علاوه بر سهامداران عدالت) وارد بورس شدند، بنابراین روزگاری که فقط شرکت‌های حقوقی در بورس تصمیم‌گیر بودند در حال سپری شدن است و امروز سهامداران خرد هم به یک بازیگر اصلی در بورس تبدیل شده‌اند، بنابراین قوانین بورس باید هم به نفع سرمایه‌گذاران خرد تغییر کند و هم در جهت حفظ بازیگران سنتی یعنی افراد حقوقی و شرکت‌های بورسی باشند و این هنر مدیران سازمان بورس است که هم منافع سرمایه گذاران خرد بورس را در نظر بگیرند و هم منافع شرکت‌های حقوقی را در نظر بگیرند.

بازار بورس یک بازار شفافی است که به راحتی افراد می‌توانند با حداقل سرمایه وارد آن شده و سرمایه گذاری در این بازار از شفاف‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست و باید دولت از حضور مردم در بورس حمایت کند که اگر پول‌های مردم به خاطر ترس و یا ریزش بازار از بورس خارج شود وارد بازارهای موازی مانند مسکن، دلار و یا طلا می‌شود که آن هم به ضرر اقتصاد است.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا