مشاوران املاک سرمایه‌گذار خرید و گرانی مسکن

اخبار بازار – در پاسخ به اظهارات کارشناسانه این مقام مسئول مصطفي قلی‌خسروی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با تأکید بر اينکه اين صنف هيچ نقش در گراني و يا ارزاني ملک ندارند اظهار داشت: مشاوران املاک، نقش مشاوره به خواسته مشتري دارند و در هيچ شرايطي نمی‌توانند و نمی‌خواهند ملک گران شود، در صورت گران شدن ملک نه‌تنها سود نمی‌کنند بلکه به جهت کاهش قدرت خريد مردم، متضرر خواهند شد.

مصطفي قلی‌خسروی بيان کرد: هر چه قدرت اقتصادي مردم بالاتر رود و ملک ارزان‌تر باشد اين صنف رونق بيشتري خواهد داشت و برعکس هر چه ملک گران‌تر باشد، مشاوران املاک متضررتر خواهند بود؛ پس از خریدوفروش‌های بسيار است، که مشاور املاک سود می‌برد و گرانی‌های اخير موجب عدم مراجعه مردم به املاکی‌ها شده و کار کاملاً کساد است.

اتفاقاً حرف هردو مقام مسئول درست اما نکته‌ای را رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران هرگز نه خودش ونه مسئولان صنفی باور دارند ولی به زبان نمی‌روند نکته‌ای است که رئیس سازمان تعزیرات روی آن به‌درستی و به‌دقت انگشت گذاشته است.

ماجرای نقش اصلی مشاوران املاک درگرانی و قیمت‌گذاری بر املاک و بازار اجاره در کشور بدین‌صورت است که بسیاری از دفاتر مشاور املاک با استخدام مشاوران به تعداد ویا محدود تمام خانه‌های منطقه محدود فعالیت را شناسایی می‌کنند سپس اجازه نفس کشیدن را از مالک می‌گیرند و مشاوران املاک اجازه نمی‌دهند مالک هیچ نقشی درفروش و اجاره داشته باشد. مشاوران املاک‌ پول‌های زیادی را در دست دارند ودرحالی که با شیوه‌های مختلف از دادن مالیات طفره می‌روند به سراغ مالک رفته و در خصوص فروش قیمت دلخواه خودشان را روی ملک به کمترین قیمت می‌گذارند سپس مالک چون چاره‌ای ندارد با مشاور املاک نزدیک خانه‌اش مجبور به توافق دست‌بسته است و مشاور املاک که خانه را مفت به چنگ آورده و مثلاً اگر خانه شصت متری قیمتش ۵۰۰میلیون باشد آن را به قیمت باورنکردنی یک میلیارد و پانصد میلیارد تومان می‌فروشد ودرحالی که یک میلیارد به جیب زده است سازمان امور مالیاتی تنها گردش مالیاتی دفترمشاوراملاک را درکارتخوان می‌بیند درحالیکه آن یک میلیارد تومان را به حساب شخص دیگری ریخته است.

متأسفانه درآمد مشاوران املاک در طی یکسال گذشته شاید اگر اغراق نباشد به اندازه درامد یکسال دولت بوده است ولی چون دردفاترمشاوراملاک فقط هزینه کمیسیون معامله و آن‌هم نصف نیمه وجود دارد اینجا حرف رئیس اتحادیه مشاوران املاک درست است.

راستی چطور است برای صحت ادعای همه روسای اتحادیه مشاوران املاک که نماینده این قشر زحمتکش از اصناف هستند سازمان بازرسی کشور دارایی تمام‌هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی را از سال ۸۴ تاکنون مورد بررسی قرارداده و مشخص شود از کجا به کجا و میزان دارایی‌شان چگونه رشد چندین هزاربرابری داشته است و اینکه نقش مشاوران املاک در هزینه تبلیغات زمان انتخابات مختلف تا کجا و چقدر و چندین میلیارد هزینه می‌کنند؟!

 آیا مشاوران‌املاک حاضرند این پیشنهاد عملیاتی شود. اگر به خودشان ایمان دارند بصورت مکتوب از سازمان بازرسی کشور درخواست کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا