بازارچه

سرمایه‌گذاری گسترده همراه اول در آموزش مجازی به اتصال چشم‌گیر شهرها و روستاها رسید

اخبار بازار – شبکه هوشمند مدارس (دانا) ١۴ مهرماه با حضور رئیس‌جمهور و به صورت نمادین در یکی از روستاهای استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید و بدین ترتیب ده‌ها هزار مدرسه شهری و روستایی در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

157081592

در این طرح ملی 62 هزار و 764 مدرسه شهری و روستایی – برابر با 82 درصد از فاز نخست – با همکاری همراه اول و شرکت مخابرات به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

مزیت‌ اجرای سریع این طرح به‌گونه‌ای بوده که اخیرا رئیس‌جمهوری نیز ضمن قدردانی از وزارت ارتباطات بابت راهبری این پروژه، از برقراری عدالت آموزشی ابراز خشنودی کرده است.

بنابر این گزارش، در فاز نخست این پروژه ملی میزان اتصال به شبکه هوشمند مدارس «دانا» به ٩۴ درصد رسید که گروه «مخابرات و همراه اول» در برقراری اتصال 24 هزار و 431 مدرسه روستایی و بیش از 38 هزار مدرسه شهرهای دور افتاده به اینترنت پرسرعت، نقش‌آفرینی کردند.

photo 2020 10 04 15 05 48

همراه اول و مخابرات به‌عنوان بزرگترین هلدینگ ارتباطی کشور و خاورمیانه، سهم 82 درصدی در پیاده‌سازی فاز نخست این پروژه داشتند؛ در حالی‌که دو شرکت ام.تی.ان-ایرانسل و های‌وب به عنوان مجریان دیگر این طرح، تنها سهمی حدود 18 داشته‌اند.

نقش همراه اول در به ثمر رساندن این پروژه ملی به‌گونه‌ای بوده که وزیر ارتباطات در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست طرح مذکور ضمن اشاره به نقش اپراتور اول گفته است: تاکنون حدود ٩۵ درصد روستاها به تلفن‌همراه و ٩٠ درصد روستاهای بالای ٢٠ خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند؛ به صراحت می‌توان گفت که همراه اول به شکلی هدفمند در راستای ماموریت خود در «تحقق رویای دیجیتال» به شکل متوازن حرکت کرده و سرمایه‌گذاری متعادلی را در تمامی اقصی نقاط کشور داشته است.

Gozaresh vije Taz231 2

از جمله مواردی که اهمیت عملیاتی شدن فاز نخست این پروژه ملی را حائز اهمیت کرده، اجرای به‌موقع آن در شرایط شیوع ویروس کروناست. در واقع با توجه به اینکه این پروژه بعد از شیوع کرونا در دستور کار دولت قرار گرفت تا شرایط عدالت آموزشی فراهم شود، باید گفت که همراه اول تنها اپراتوری بود که بعد از گذشت یکی دو ماه از شیوع گسترده کرونا، طرح ابداعی برای الکترونیکی کردن آموزش و بسط عدالت آموزشی ارائه داد که مورد موافقت و تایید وزارت آموزش و پرورش (از میان پنج شش طرح پیشنهادی دیگر) قرار گرفت و امروز شاهد پرچم‌داری سامانه شاد در حوزه شبکه آموزشی دانش‌آموزی هستیم که اینترنت آن برای معلمان و دانش آموزان رایگان است.

بد نیست بدانید پیش از این «همراه اول» در راستای مسئولیت اجتماعی خود با طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) نقش پررنگی در فراگیری آموزش مجازی در کشور ایفا و به برگزاری غیرحضوری کلاس‌های دانش‌آموزان کمک کرده بود. هم اکنون بیش از ١١ میلیون دانش‌آموز و حدود ١١۴ هزار مدرسه در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند و از خدمات این پلتفرم استفاده می‌کنند.

گفتنی است همراه اول با سرمایه‌گذاری‌ گسترده‌ای که داشته، بزرگترین اپراتور خاورمیانه و کشورمان است که نزدیک به 97 درصد از جمعیت کل کشور را تحت پوشش خدمات ارتباطی خود دارد.

براساس جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول در حال حاضر یک هزار و 321 شهر و نزدیک به 45 هزار روستا در سراسر کشور را تحت پوشش خود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد همراه اول در مقایسه با سایر اپراتورها جایگاه بسیار بهتری در پوشش مناطق مختلف شهری و روستایی دارد. به‌ویژه در مناطق روستایی که هم رایتل و هم ام.تی.ان-ایرانسل با اختلاف بسیاری زیادی پس از اپراتور اول قرار گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا