کاهش 19 هزار و 43 واحدی شاخص بورس تهران

اخبار بازار بورس اوراق بهادار تهران که از روز گذشته روند کاهشی به خود یافته، امروز چهارشنبه در پایان معاملات با کاهش 19 هزار و 43 واحدی به رقم یک میلیون و 560 هزار و 633 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن با کاهش 2 هزار و 488 واحد به رقم 411 هزار و 906 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 5 میلیون و 904 هزار میلیارد تومان رسید که اگر ارزش معاملات فرابورس را که امروز به 3 هزار و 467 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس امروز به بیش از 12.6 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بیش از 6.6 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 9 هزار و 288 میلیارد تومان رسید.

13990723000418 Test NewPhotoFree
روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس قرمزپوش بودند به گونه‌ای که شاخص کل بورس نسبت به روز قبل 1.2 درصد کاهش یافت. شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 1.2 درصد افت کرد.

شاخص کل بورس با معیار هم وزن و شاخص قیمت با معیار هم وزن هر کدام 6 دهم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 1.2 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 1.8 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس تنها 29 صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پالایش نفت اصفهان، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت تهران بیشترین اثر تقویتی در شاخص را داشتند و نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس، گل‌گهر و ایران خودرو به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده شامل ایران خودرو، بانک ملت،‌پالایش نفت تهران، ملی‌مس ایران ، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات با عقب نشینی 198 واحد به رقم 18 هزار و 74 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 211 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 1.8 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 752 هزار معامله و به ارزش 3 هزار و 467 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

13990723000443 Test NewPhotoFree
نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز نمادهای فرابورس و نیروی برق دماوند بیشترین اثر تقویتی بر روی شاخص فرابورس را داشتند و بر عکس نمادهای آریاساسول سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، صباتامین، ذوب‌آهن و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای مورد علاقه معامله‌گران در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌گذاری صباتامین، پلیمر آریاساسول، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری پویا و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بوده‌اند.

به گزارش فارس با توجه به اینکه حدود 19 میلیون نفر از سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند بنابراین ترکیب سهام عدالت قرار است تا آخر سال با آزاد سازی صد در صد سهام عدالت در پورتفوی سرمایه‌گذاری آنان قرار گیرد و طبق مصوبه شورای عالی بورس در روز گذشته قرار شده است، سود مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت برای این گونه سهامداران به حساب خود سهامداران واریز شود و در مورد کسانی که به روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، سود سهام آنها به حساب شرکت سرمایه‌گذاری استان مربوطه واریز می‌شود.

کارشناسان می‌گویند، با توجه به اینکه بازار بورس در حال تغییر از یک بازار محدود به یک بازار با بازیگران زیاد خرد تبدیل شده بنابراین رفتار هیجانی در بازار بورس بر افت شاخص و کاهش قیمت سهام بسیار اثر دارد. بنابراین توصیه شده است کسانی که وارد بورس می‌شوند از رفتار هیجانی و پیروی از کانال‌های تلگرامی و سینگال فروش‌ها خودداری کنند و برای خرید و فروش سهام حتما از پس انداز و پول‌های مازاد استفاده کرده و حتما قبل از خرید وفروش مطالعه، تحقیق و پرس وجو از افراد امین و متخصص داشته باشند، تا مجبور نباشند، سهام بی‌ارزش را به قیمت بالا خریداری کنند و این سهام را همراه با ضرر بفروشند.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا